Partnerzy

A- A A+

Test systemów bezpieczeństwa Volvo S90 D4

01.01.1970

BLIS – eliminacja martwego pola widzenia ogranicza ryzyko nagłego wjechania pod samochód jadący z boku. W momencie wykrycia innego pojazdu zapala się lampka wbudowana w boczne lusterko, po stronie której system wykrył samochód. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, lampa będzie migać ostrzegając o zagrożeniu. Podczas testów w ruchu miejskim jak i po za działał bez zarzutu.

ACC – system utrzymujący zadaną odległość i prędkość od poprzedzającego pojazdu. Bardzo wygodne rozwiązanie podczas ruchu autostradowego. Kierowca ma do wyboru 4 odległości, nawet na najmniejszym, system zachowuje bezpieczny dystans utrzymując go nawet podczas gwałtownego hamowania do 0 km/h. Prędkość kierowca ustala samodzielnie. Co ciekawe, podczas testu na drodze wojewódzkiej, system wykrył rowerzystę i zaczął zwalniać. ACC ma jeszcze jedną zaletę, w przypadku, gdy coś rozproszy uwagę kierowcy, system czuwa i minimalizuje ryzyko kolizji. 

P.S. zdjęcia wykonane przez pasażera :)

LKA – asystent utrzymywania pasa ruchu. Działa na drogach, gdzie są dobrze widoczne linie. W zależności od ustawień, kierowca zostanie ostrzeżony wibracją na kierownicy i/lub system sam lekko odbije kierownicą po najechaniu na linie. Oczywiście odbicie kierownicy służy jedynie skorygowaniu toru jazdy i zwróceniu uwagi kierowcy(nie powoduje utraty panowania nad samochodem). W praktyce system działa skutecznie przeciwdziałając zjechaniu na przeciwległy pas ruchu. 

RSI – Czytanie znaków drogowych przez samochód może wydawać się bez sensu, przecież kierowca widzi, ale w sytuacji, gdy się nie zauważy znaku, jest cały czas wyświetlany w zegarach lub na szybie (jeśli samochód posiada HUD)

 

ESC – elektroniczny system stabilizacji toru jazdy dba o bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów niwelując podsterowność lub nadsterowność oraz zapobiega uślizgowi kół podczas ruszania. Działanie systemu miałem okazje przetestować na krętych drogach oraz zamkniętej drodze. Mimo wagi powyżej 2 ton, auto trzyma się drogi jak przyklejone jadąc idealnie między liniami. Drugi test odbył się na zamkniętej drodze. Nie byłoby zabawy jadąc prostą drogą, dlatego wybrałem zapiaszczony fragment drogi. Zasady były bardzo proste. Pierwsze ruszenie z włączonym ESC i wciśniętym gazem w podłogę, drugi test z wyłączonym ESC i tu zaczyna się zabawa pokazując jednocześnie różnice z włączonym system i bez. Bez ESC 400 Nm robi z samochodu niemalże glebogryzarkę mieląc wszystko pod kołami. Z ESC jest dużo spokojniej. Do codziennej jazdy lepiej nie wyłączać tego systemu, jest po prostu bezpieczniej. Jeśli kierowca woli bardziej surowy samochód wystarczy jedno kliknięcie na samochodowym tablecie i macie zupełnie inny samochód.

 Distance Alert – bada odległość od poprzedzającego pojazdu i im bliżej się zbliżamy ostrzeżenie w postaci pomarańczowego samochodu na przedniej szybie. W przypadku potencjalnego zderzenia, ikona zmienia się na czerwone, pulsujące auto połączone z dźwiękiem ostrzegawczym. W takiej sytuacji układ hamulcowy jest przygotowany do gwałtownego hamowania, wystarczy dotknięcie hamulca a samochód staje niemalże w miejscu, o czym miałem przekonać się podczas testu. 

Komentarze
0

Write a comment

  • Required fields are marked with *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 11:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy