Partnerzy

A- A A+

Volvo GTZ/GTZ 3000 - 1965 - 1970 r.

   Volvo GTZ zostało opracowane przez włoską firmę Motoauto. Założeniem projektu było stworzenie czegoś na wzór ówczesnej Alfy Romeo i Lanci. Jednak Volvo nie było zainteresowane nowym sportowym modelem, ponieważ w tym samym czasie całkiem dobrze sprzedawał się P1800 a zarząd Volvo wolał rozwijać samochody przeznaczone dla rodzin a nie sportowe wozy. Nie zniechęciło to Włochów do stworzenia sportowego Volvo, które nazwano GTZ. Motoauto wspólnie z włoskim producentem karoserii Fissore zbudowało sportowy koncept GTZ. Jako bazę wykorzystano model P1800, który zaprezentowano w 1965 podczas targów motoryzacyjnych w Turynie. Zmiany stylistyczne nie były zbyt duże w stosunku do P1800, gdzie upodobniono go do Forda Mustanga. Zastosowany silnik jak na sportowe auto nie był potężny, zaledwie 2 litry pojemności i 4 cylindry. Patrząc na dzisiejsze czasy, można stwierdzić, że historia kołem się toczy.  Wykorzystany silnik to dobrze znany projekt o fabrycznym oznaczeniu B20 montowany wówczas w serii 140, poddany lekkim modyfikacjom. Model GTZ był próbką możliwości do stworzenia, czegoś mocniejszego, co można ochrzcić mianem auta sportowego.
   Model GTZ3000 mimo, że częściowo dzieli wspólną nazwę ze swoim poprzednikiem nie ma praktycznie z nim nic wspólnego. Tym razem Motoauto zaprosiło do współpracy firmę Zagato, wykorzystując model 164. Osoby, które trochę znają historię Volvo mogą skojarzyć, skąd się wzięło oznaczenie 3000. Od pojemności rzędowej szóstki montowanej w modelu 164, również resztę części wykorzystano do budowy nowego modelu, dokonując jednocześnie wielu modyfikacji. Od swojego kuzyna był lżejszy o 135 kg a moc silnika podkręcono do 190 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 200 km/h. Jak na rok 1970 były to niezłe osiągi. Ciekawostką jest fakt, że auto było testowane w tunelu aerodynamicznym aby osiągi były jak najlepsze. Wyprodukowano zaledwie 50 egzemplarzy, które sprzedano po targach w Genewie. Co ciekawe, sprzedaż odbyła się po za siecią dealerską Volvo, ponieważ centrala nie była zainteresowana produkcją. Wszystkie egzemplarze były użytkowane we Włoszech.
   

źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net
źródło: ranwhenparked.net

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 11:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy