Partnerzy

A- A A+

Volvo XC60 D4 AWD - 2015 r.

Po teście najmniejszego modelu z rodziny Volvo przyszedł czas na coś bardziej konkretnego - Przedstawiamy test Volvo XC60 D4 AWD. Genialne brzmienie silnika, szwedzki design i bezcenne spojrzenia. Siedem słów które najlepiej go opisują. Podczas tego testu wprowadziliśmy nowe kryterium oceny, krótkie przypomnienie poniżej:

1. Silnik,

2. Układ hamulcowy,

3. Zawieszenie,

4. Prowadzenie&manewrowanie,

5. Oświetlenie,

6. Multimedia,

7. Systemy bezpieczeństwa,

8. Skrzynia biegów,

9. Wyciszenie wnętrza&komfort jazdy,

10. Ergonomia

Za każdą kategorię  auto może uzyskać maksymalnie 10 pkt. łącznie 100 pkt. Na wstępie chciałbym podziękować Volvo Car Poland za użyczenie auta do testów oraz za bardzo miłą obsługę. Mimo, że XC60-tka ma już parę lat wciąż może się podobać a mnie osobiście bardzo się podoba. Testowy egzemplarz polakierowano na biało, całość osadzono na 18 calowych felgach. Testowy egzemplarz wyposażony został w pakiet Summum oraz Ocean Race wraz z całą masą dodatków.


Za silnik na wstępie przyznaje 9 pkt.
Za piękne brzmienie, moc i genialne przyspieszenie. Mimo dużej masy własnej bez najmniejszych problemów można zostawić inne auta w tyle delektując się jednocześnie pięknym brzmieniem silnika (5 cylindrów idealnie wykonuje swoją pracę). 1 pkt odejmuje za lekką turbo dziurę, jest tak naprawdę odczuwalna w momencie wciśnięcia pedału przyspieszenia do podłogi. Warto zaznaczyć, że silnik bardzo szybko osiąga temperaturę roboczą. Podczas prędkości autostradowych nie ma problemu z przyspieszeniem gdyż auto nie dostaje zadyszki. Spalanie podczas jazdy miejskiej i autostradowej (pomiar na odcinku 350 km) wahało się na poziomie 9l co uznaje za dobry wynik zważywszy na masę i autostradowe prędkości (D4 AWD, 2.4l, 190 KM). Za zawieszenie 10 pkt. Cicha praca na nierównościach, bardzo dobra amortyzacja - połączenie komfortu i pewności prowadzenia. Dla układu hamulcowego również 10 pkt. ze względu na bardzo wysoką skuteczność hamowania, niezależnie czy hamulce były zimne czy już rozgrzane. Hamowanie można porównać do kompaktu gdyż auto bardzo szybko wytraca prędkość. Niestety nie miałem możliwości wykonania dokładnego pomiaru aby otrzymać wynik w metrach, jednak miałem wrażenie, że podczas hamowania jadę V40-tką, która jest dużo lżejsza. 

10 pkt. za bardzo dobre prowadzenie, pewny układ kierowniczy we wszystkich warunkach oraz łatwość manewrowania na parkingu mimo sporych wymiarów, ciasne uliczki również nie są mu straszne.

Zdecydowałem się do listy ocen dodać oświetlenie ze względu na fakt, że samochodowe oświetlenie już dawno skończyło się na światłach pozycyjnych i mijania. Testowa XC60-tka to oświetleniowy kombajn za sprawą podświetlanych uchwytów na kubki, lampkom umieszczonym w drzwiach służącym oświetleniu podłoża po ich otwarciu. Tryb auto dba o oświetlenie zewnętrzne, podczas gdy zrobi się pochmurno automatycznie włącza światła mijania i pozycyjne. Równie szybko reaguje po wjeździe do tunelu. Przyznaje 10 pkt. Dostęp do internetu, nawigacja, wbudowany zestaw głośnomówiący i wisienka na torcie jaką jest audio marki Harman Kardon. Podobnie jak w poprzednim teście nawigacja działa bez zarzutu, szybko znajduje sygnał, mapy są dokładne. Nie było żadnych problemów z podłączeniem telefonu do zestawu głośnomówiącego, system od razu wykrył sieć i można było wykonywać połączenia. System audio oferuje bardzo ładny i czysty dzwięk, nic dziwnego skoro wymaga dopłaty kilku tysięcy złotych. Żeby podłączyć internet można skorzystać z modemu (wymagana jest karta sim) lub udostępnić połączenie przez WI-FI lub bluetooth, również wszystko działa bardzo sprawnie.

Warto byłoby popracować nad szybkością działania przeglądarki internetowej, nasza strona centrumvolvo.pl wczytywała się około 15 sekund, smartfon potrzebował na to 5 sekund. Również ilość aplikacji jest dość mała, nie znalazłem możliwości ściągnięcia dodatkowych apek. Internet w samochodach jest nową opcją, zapewne stąd zauważalny okres wieku dziecięcego. Przyznaje 7 pkt.

Testowy egzemplarz to jeżdżący radar z masą czujników które dokonują pomiaru z prędkością światła, dając wrażenie jazdy mobilnym labolatorium - mnie to się podoba. Co najważniejsze, te systemy rzeczywiście działają, a nie są tylko wymysłem marketingu w pachnących farbą drukarską katalogach. Aktywny temponat działa doskonale w każdych warunkach. Jeśli wykryje pojazd z przodu wyświetla stosowną informację na wyświetlaczu. Wraz ze zmniejszeniem odległości od poprzedzającego pojazdu, system zaznacza na wyświetlaczu o ile zmniejszy prędkość. Automatycznie używa hamulców, po zwiększeniu odległości lub gdy droga będzie pusta automatycznie powróci do ustawionej prędkości. Muszę przyznać, że w przypadku zagapienia się przez kierowcę, system ten jest w stanie skutecznie zapobiec kolizji. Odległość można ustawić indywidualnie bezpośrednio z koła kierownicy. Ostrzeganie przed kolizją emituje czerwone światło na przedniej szybie. Intensywność zależy od bliskości przeszkody, w kryzysowym momencie emituje również dźwięk, który obudziłby nawet umarlaka nie wspominając o kierowcy :)

Auto było również wyposażone w system BLIS, który monitoruje martwą strefę lusterek. Jest to system drugiej generacji działający również przy cofaniu wykrywając pojazdy poprzeczne. Plus za drobne udogodnienie jakim jest mrugająca lampka podczas włączonego kierunkowskazu, jeśli w martwej strefie znajduje się samochód. Dodatkowo skupia to uwagę kierowcy.
Wykrywanie znaków drogowych działa bez zarzutu, choć ma jedną wadę. Cały czas wyświetla ten sam znak do momentu pojawienia się następnego. Jeśli na danym odcinku drogi jest ograniczenie prędkości a za skrzyżowaniem nie ma znaku, system cały czas wyświetla ten sam znak. Jest to drobna niedogodność nad którą warto byłoby popracować. Można ustawić ostrzeganie o przekroczeniu prędkości.

System informujący o zmęczeniu kierowcy nie wyświetlił symbolu filiżanki, więc zapewne uznał, że nie byłem zmęczony :) Z kolei układ zapobiegający przekroczenia linii działał i to skutecznie. Wystarczy najechać na linię a już krzyczy. Jeśli jest włączony kierunkowskaz, układ rozłącza się. Przyznaje 8 pkt.  Zastosowana skrzynia biegów to dobrze znany sześciobiegowy Geartronic. Dla mnie praca skrzyni biegów jest dobra, płynnie zmienia biegi i nie potrzebuje dużo czasu na myślenie jaki bieg wrzucić. Warto byłoby zastosować nowy ośmiobiegowy Geartronic, który pozwoliłby na obniżenie zużycia paliwa. 9 pkt. Bardzo dobre wyciszenie pozwalające swobodnie rozmawiać i słuchać muzyki podczas jazdy autostradą. Dzięki wygodnym fotelom kilkugodzinna jazdy nie męczy. Należy się 10 pkt. za dobrą robotę. Ergonomia to od zawsze mocna strona Volvo. Przyciski od najważniejszych systemów dostępne są na konsoli centralnej, również wyłącznik Start&Stop. Menu pokładowe jest proste w obsłudze dodatkowo ikony podpowiadają za co jaki system odpowiada. Elektrycznie podnoszona klapa bagażnika ułatwia pakowanie zakupów. Szyberdach ładnie rozświetla wnętrze, w razie mocnego nasłonecznienia można uruchomić elektryczną zasłonę. Również czujniki ciśnienia w oponach działają bez zarzutu. 10 pkt.  


Volvo XC60 to kawał naprawdę dobrego auta oferującego duży komfort jazdy, pomoc elektronicznych asystentów w razie potrzeby oraz wysoki komfort jazdy. Przyznaje 5+. Cena testowanego egzemplarza to około 250 tyś. zł. Nie jest to mało, ale auto naprawdę oferuje niesamowitą frajdę z jazdy i to co lubię w Volvo nadal pokazuje szwedzkie korzenie mimo wszędobylskiego globalizmu. Zasiadając za kierownicą poczułem się jak w "domu" Oby tak dalej.

autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl
autor: CentrumVolvo.pl

Sondy

No polls available at this time.

Pozdrowienia

CentrumVolvo.pl
Posts: 1
Comment
new comment
Reply #1 on : Wed February 24, 2016, 11:47:03
Wpisujcie swoje pozdrowienia :)
Pokaż wszystkie wpisy